כיבי קיבה בסוסים-

מחקרים שונים מצביעים שמעל ל50% מהסוסים סובלים מרמה מסוימת של אולקוס (אולקוס זה פצעים , כיבים, בקיבה). איך נוצרים פצעים בקיבה? ובכן- הקיבה מפרישה חומצה שעוזרת לעקל את המזון, אך בתנאים מסוימים היא פוגעת בקיבה ויכולה גם להראות כקוליק בסוסים.
החומצה מופרשת בתוך הקיבה, כל הזמן ללא קשר אם הסוס אוכל או לא.
ברוק ישנו חומר בסיסי שסותר את החומצה בקיבה, אבל הרוק מופרש רק כשהסוס לועס.
אפשר להבין מכך שאם הסוס לא אוכל, אז מופרשת חומצה ולא מופרש רוק לסתור אותה- ואכן סוסים בצום ממושך או סוסים שאוכלים מספר מועט של ארוחות קצרות יהיו בקבוצת סיכון לכיבים בקיבה ולהתפתחות של קוליק בסוסים.

לתזונה יש חלק גדול בסיכון לכיבים- מה שאמרנו לגבי מספר הארוחות, משך האכילה וגם איך המזון עצמו משפיע על החומציות בקיבה. מזון מרוכז כגון שעורה גורם לסביבת הקיבה להיות חומצית יותר ואילו חציר כגון אספסת מאפשר לסביבת הקיבה להיות בסיסית יותר. לכן למשל, ממליצים לתת קודם חציר ורק אח”כ  להאכיל במזון מרוכז. כך הסוס מתחיל להפריש רוק בזמן לעיסת החציר, הרוק מגיע לקיבה ויוצר סביבה בסיסית יותר, המצליחה לעכל נכון יותר את המזון הגס החומצי.

לחץ נפשי, סוג העבודה, ומתן תרופות (סטרואידים ונוגדי דלקת לא סטרואידים) משפיעים על הקיבה וכמובן שישנה נטייה אינדבידואלית של סוסים מסוימים לסבול מאולקוס ומסימנים של קוליק בסוסים – מסיבות שונות שלא כולן מובנות .

איך נראה סוס עם אולקוס, ובכן- בדר”כ אין סימנים ברורים בהתחלה בניגוד לסימנים של קוליק בסוסים הנובע מבעיות מעיים אחרות. אולקוס עלול לשנות את ההתנהגות של הסוסים (לרוב מדווחים שהם עצבניים יותר ופחות משתפים פעולה ברכיבה), אולקוס עלול לשנות את הרגלי האכילה של הסוסים, הם נוטים פחות לאכול את המזון המרוכז (לפעמים אפילו יגיבו בכאב אחרי התערובת) והם מחפשים מזון גס – חלקם אפילו מחפשים לכרסם עצים. במקרים חמורים הסוס יסבול מקוליק, או קוליקים חוזרים עד שמטפלים בכיבים.

אבחון של אולקוס בסוסים נעשה ע”י הכנסת גסטרוסקופ (צינור עם מצלמה) לקיבה של הסוס והסתכלות על הכיבים. הכיבים מדורגים לפי חומרתם (עומקם) וניתנת חשיבות למיקומם בקיבה, כאשר כיבים באזור הנמוך של הקיבה (החלק הגלנדולארי) נחשבים חמורים יותר.
אבחון מוקדם של כיבים, יכול למנוע סיבוכים אחרים הקשורים למערכת העיכול, בהם גם קוליק בסוסים, אשר יכולים לקרות בשל שינויי האכילה שהסוס מנתסה בהם על מנת להקל על הכאבים שלו.

הטיפול נעשה ע”י שינויי ממשק הסוס (לחץ, תזונה ורכיבה) ותרופות סוטרות חומצה.
חושדים שיש לסוס קוליק? סיבות רבות יכולות להיות לכך. על קוליק חול ניתן להמשיך לקרוא במאמר הבא – קוליק חול.