לאחרונה הצטרף לצוות מדיסוס עידו – רופא סוסים חדש ,בוגר הפקולטה לווטרינריה, אשר חוזר ארצה לאחר שלוש שנים של לימודים בקנטקי בארצות הברית. עידו מביא איתו תחום טיפול לסוסים חדש בישראל – תחום הפודיאטריה. אבל מה היא פודיאטריה בעצם?

פודיאטריה הוא תחום חדש יחסית ברפואת הסוסים בעולם, ובו משלבים ידע אנטומי בדיאגנוסטיקה של מנח הפרסה והרגל עם עקרונות מכניים. מה שאומר בעצם, שהטיפול לסוסים שהפודיאטריה מתמקדת בו, הוא חיבור של המבנה באנטומי בין העצמות והגידים בהשוואה למנח הפרסה, ולאייך שהיא מוצבת על הקרקע, במצבים בהם הסוס בעבודה וגם במצבי מנוחה.

הידע של הפודיאטריה, מאפשר לתת מגוון פתרונות חדשים לטיפול בסוסים בבעיות צליעה וכאב, הנובעות מבעיות המכניקה של תנועת הסוס וזאת, על ידי ההבנה של איזון הכוחות וחלוקת המשקלים במצבים שונים והשפעה עליהם.

הפודיאטריה מתאימה לטיפול בכל הסוסים, גם המתחרים, המתאמנים, סוסי גידול ותצוגות וגם סוסים שיצאו לפנסיה, הטיפול מתאים למגוון רחב של מקרים, בהם המוכרים יותר כמו למיניטיס, בעיות מולדות או התפתחות לקויה , זיהומים ושברים בפרסות, בעיות של רצועות ייצוב מפרקים ועוד.

בשלב האבחון והתאמת הטיפול לסוסים, לוקחים בחשבון את הזווית וכיוון הרוטציה (למשל בלמיניטיס – נטייה של העצם שנמצאת בתוך הפרסה), האקוטיות של המחלה או הפציעה (האם כרונית או חדשה?), איכות וחוזק הפרסה ונשיאת המשקל על הרגל. בשלב זה יש חשיבות גדולה גם לשיתוף הפעולה של המפרזל עם הרופא הווטרינר.

לאחר איסוף הנתונים בשלב האבחון וההבנה של האנטומיה והפתופיזיולוגיה של הבעיה, ניתן להגיע לפתרון מכני אפקטיבי. כאשר יצירת השינוי במנח הרגל ונשיאת המשקל על הפרסה, מביא להקלה על המבנים הפגועים בצורת של העברת המשקל והעומס למבנים בריאים יותר ברגל.

משך הטיפול משתנה ממקרה למקרה וניתן לשיקול דעת של הווטרינר והמפרזל ולפי חומרת הבעיה.

הטיפול לסוסים, ניתן באמצאות פרסות מיוחדות הניתנות להדבקה על הפרסה של הסוס, פד ג’ל לתמיכה בסוליה, מנעלים להקלה מזעזועים בפרסה, גבס להוספת יציבות וחומרים העוזרים לשמירה על ניקיון ובריאות הפרסה.

במדיסוס און ליין, ניתן לרכוש את המנעלים האורתופדים לטיפול בסוסים ולקבל ייעוץ והכוונה בהתאם לטיפול הנדרש, כאשר בלמיניטיס יש חשיבות גדולה להתאמת המנעל באופן מקסימאלי.