חסימת ושט או בשמה העממי choke היא מצב חירום נפוץ בסוסים.
שלא כמו ברפואה הומנית שבה חנק מתייחס לחסימת קנה הנשימה, חנק בסוסים מתייחס לחסימה של הוושט, הצינור השרירי המוביל מזון מהפה אל הקיבה.

הסימן הנפוץ ביותר שבעלי סוסים  רואים הוא ריור מוגבר (לפעמים מאד מוגבר) מהנחיריים ומהפה ולסירוגין גם יציאה של אוכל מהנחיריים, סטרס, חוסר יציבות, חוסר תאבון, קוליק או שיעול.


ל choke יכולות להיות השלכות חמורות לכן חשוב שהוטרינר שלך יבדוק אותו בהקדם.
לרוב, choke מתרחש כאשר הסוס אוכל מזון מרוכז מהר מדי מבלי ללעוס אותו כראוי. המזון לא מתרכך מספיק ע”י הרוק ונוצר גוש קשה שנתקע בצינור הוושט. עם זאת, החסימה יכולה להיווצר גם עם חציר, “ממתקים” קשים, גזר או חפצים שאינם מזון. סלק סוכר (או “ספידיביט”) שלא הורטב מספיק הינו גורם נפוץ. בעיות אנטומיות כגון שיניים לא מטופלות או חסרות ואנטומיה לא תקינה של הוושט יכולות אף הן לגרום לחנק.
בזמן שמחכים לוטרינר, חשוב למנוע מהסוס גישה למזון. הולכה ביד או מחסום על האף והפה יכולים למנוע הצטברות נוספת של מזון. כמו כן, אין לתת תרופות דרך הפה.
בניגוד לסיפורים – אין להכניס צינור גינה לפיו של הסוס! זה רק מגביר את הסיכון לסיבוכים רציניים ובמיוחד לדלקת ריאות שאיפתית.
טיפול:
הוטרינר יערוך בדיקה פיזיקלית לסוס. רוב הסוסים בChoke רגישים למגע בוושט ובמיקרים קלים ניתן לראות את החסימה בצידו השמאלי של הצוואר. עם זאת, אם הסוס המשיך לאכול לאחר שנחסם, זה יכול לגרום לחסימה של כל הוושט ולא רק לחסימה מוקדית.
מקרים חמורים של Choke הינם די ברורים הן לוטרינרים והן לבעלי הסוסים, אך ניתן לבלבל Choke קל עם זיהום בדרכי הנשימה העליונות או קוליק.
ישנן שתי גישות עיקריות לטיפול בחסימה: הראשונה והנפוצה ביותר היא לטשטש את הסוס ולהעביר צינור נאזוגסטרי (צינור הנכנס מהאף לקיבה) כדי לנקות את החסימה. הוטרינר ישטוף את החסימה בכמויות קטנות של מים ויסיר באיטיות את החומר שהצטבר. חשוב לעשות זאת בעדינות כדי למנוע נזק או קרע של הוושט. במיקרי Choke קשים זה יכול הימשך מעל שעה.
הגישה השניה מבוססת על התיאוריה שרוב המיקרים מתרפאים מעצמם, ולכן הוטרינר עשוי לתת סבבים חוזרים של טשטוש, תרופות להרפיית הוושט ועירוי של נוזלים תוך ורידי על מנת לשמור על הידרציה תקינה.
לעיתים לא ניתן לפתור את הChoke ע”י הכנסת הצינור ויש להפנות את הסוס למרפאה או בי”ח בו יש מצלמת אנדוסקופ על מנת לזהות את הגורם לחסימה (חשוב במיוחד אם מדובר בחפץ מוצק שלא יתמוסס במים, כגון גוף זר או חתיכת גזר). אנדוסקופיה גם תוכל לעזור לוטרינר לאבחן חריגה אנטומית של הוושט.
לאחר פתיחת החסימה הסוס יצטרך המשך טיפול ומעקב. Choke עלול לגרום לדלקת ריאות שאיפתית עקב מזון שנכנס לקנה הנשימה ואל הריאות. כדי למנוע זאת, רוב הסוסים מתחילים טיפול אנטיביוטי. חשוב לעקוב אחר חום הסוס מספר ימים לאחר האירוע, מאחר וחום הוא אחד הסימנים הראשונים לדלקת ריאות. סימנים נוספים כוללים שיעול, הפרשות מהאף וקצב נשימה מוגבר או נשימה מאומצת. כמו כן, לרוב ינתנו גם חומרים אנטי דלקתיים (כמו בנאמין) וחומרים אחרים לטיפול בכיבים בוושט. החסימה (והטיפול להוצאתה) עלולים לגרום לפציעה ואפילו לקרע מלא בוושט שיסכן את חיי הסוס.
יש לשקול שינוי הזנה למשך מספר ימים לאחר האירוע, להימנע ממזונות יבשים וקשים ולהאכיל את הסוס במזון ייעודי רטוב (“מרק”). סוסים עם אירועים חוזרים יצטרכו להישאר על מזון זה לאורך זמן רב, ולסוסים שאוכלים מהר מדי כדאי להשתמש בכלי אוכל המיועדים להאט את קצב האכילה כמו רשתות חציר או אבנים גדולות חלקות בכלי האוכל.
גורם שכיח לChoke הוא שיניים לא מטופלות המובילות ללעיסה לא מספקת. הקפד לקבוע בדיקת שיניים שנתית, בייחוד לאחר אירוע כזה.

Choke הוא מצב חירום בסוסים עם פוטנציאל להשלכות חמורות על בריאות הסוס. התקשר לוטרינר ברגע שאתה מבחין בסימני חנק.