הצטברות חול במערכת העיכול של סוסים – אבחון סימנים של קוליק בסוסים, מניעה וטיפול

להרבה סוסים בישראל יש כמות מסוימת של חול במעי, שמגיעה מהמזון, מהאכלה על קרקע חולית, אכילת חול מכוונת, או שתיה משלוליות בוציות.

חלק מהחול יוצא עם הצואה וחלק מהחול נשאר בגוף ונאגר במעי הגס.

החול, מגרה את המעי ולכן יכול לגרום לשלשול. הצטברות החול במעי עלולה להפריע ולחסום את תנועת המעיים ובמקרים כאלה, הסוס יראה סימנים של קוליק בסוסים (כאב בטני).

האבחון יעשה על ידי מספר משתנים שיש לשים לב אליהם.

סביבת הסוס – האם הסוס נמצא בקרבת מצא חולי. תא. חצר. גדרה. מגרש רכיבה.

מבחן השקעת חול – (ראו תמונה), לוקחים צואה טרייה בכפפה ארוכה (כפפה רקטלית), מערבבים עם מים ומשאירים לכמה דקות. לאחר מכן, בוחנים את קצות הכפפה (האצבעות), להימצאות חול. החול ששוקע במים, מצטבר בחלק הנמוך של הכפפה ואנו נראה אותו בבירור. את מבחן השקעת החול, מומלץ לעשות מספר פעמים, כיוון שהחול אינו מתפנה מהמעי בצורה רציפה. את מבחן השקעת החול, מגדלים יכולים לעשות גם אם אינם מבחינים בסימנים של קוליק בסוסים, אלה כבדיקה שבשגרה, על מנת לאבחן מצבים בהם נדרש לטפל בהצטברות החול ובטרם שנגרמת תחושת כאב.

צילומי רנטגן – הזמנת וטרינר וביצוע צילומי רנטגן בקוליק בסוסים, יכולים לתת לנו תמונת מצב של חלל הבטן , וניתן להבחין בצילום אם יש משקעים חשודים בחול במעי הסוס.

מניעת הצטברות החול במעי הסוס, משלבת כמה גורמים, הרחקת המזון מהחול, האכלה בכלים מותאמים להאכלת סוסים, אספקת חציר חופשי לסוסים בגדרות, לאפשר מקור אלקטרוליטים זמין, כמו אבני מלח. טיפול בתוספי מזון המספקים אלקטרוליטים ואף תוספי מזון המפנים חול מהמעי, כמו פסיליום, אם בשגרת האכלה, או כטיפול מונע תקופתי.

פסיליום פלוס, הינו תוסף מזון הנחשב יעיל ומומלץ לשימוש במקרי הצטברות חול / חשש להצטברות חול, בשל תנאי המחייה של הסוס.

חשוב לזכור כי בקוליק בסוסים, הצטברות החול במעיים, הינה גורם נפוץ אך יש באפשרותנו להפחית את הסיכון על יד טיפול נכון ושגרה מונעת.