הגאסטרופילוס הינו זבוב שנוהג להציק לסוסים שלנו…

חוץ מלהציק לסוסים, הזבוב גם מטיל ביצים בצבע בהיר (לבנבן – צהבהב) על רגלי הסוסים, שנדבקות לשערות בצורה מרשימה מאוד.

מי שמגדל ומטפל בסוסים, יודע כמה קשה להוריד את הביצים מהרגליים וזה דורש מברשת קשיחה או גילוח השערות והרבה סבלנות. לסוסים אין סבלנות ומה שהם עושים, זה מלקקים או מגרדים את הרגליים בעזרת השיניים, כך שתוך כדי גירוד, הם מורידים את הביצים מהשערות ובולעים אותן.

הטבע הוא חכם… וגם הטפילים. הביצים, שירדו משערות הרגלים ונבלעו על ידי הסוס, מגיעות בדיוק לאן שהיו צריכות מבחינת הטפיל. הן מגיעות לקיבה.

בקיבת הסוס הן מוצאות סביבה נוחה לבקיעה וגדילה. הלארוות של הזבוב (לארווה זהו שלב ראשוני לאחר בקיעת הטפיל מהביצה),  גדלות וניזונות מרירית הקיבה עד שעוברות לשלב הבא בהתפתחות.

הלארוות עצמן גדולות יחסית – כ 2 +ס”מ אורכן. ועצם קיומם בקיבה, גורם לגירוי שעוצמתו תלויה בכמותן .

הלארוות רגישות לרב חומרי התילוע הניתנים בצורה שגרתית לסוסים. מכאן שבסוס המתולע בצורה שגרתית לא נצפה לראות לארוות שכאלה בטח שלא בכמות גדולה. עוד על תילוע סוסים ניתן לקרוא במאמר הבא – איך לתלע סוסים?

בתמונה ניתן לראות צילום מתוך בדיקת גסטרוסקופיה, בה מכניסים סיב אופטי לחלל הקיבה של הסוס הנבדק, לאחר שנחשד כי לא תולע בשגרה וכי סובל מהימצאות טפילים במערכת העיכול. הבדיקה בוצעה על ידי וטרינר במדיסוס, כשהסוס עומד בעמדת טיפולים על מנת לשמור על בטיחות. בנוסף, הסוס קיבל טשטוש על מנת שנוכל לבצע את הבדיקה מבלי סיכונים מיותרים. בדיקת גסטרוסקופיה לוקחת פחות מחצי שעה ונותנת לנו הרבה מידע על מה קורה בתוך הקיבה של הסוס. אם יש טפילים ואילו, אם יש כיבים ואם נדרש טיפול מיוחד.

לאחר בדיקת הגסטרוסקופיה, ניתן להתאים לסוס את הטיפול הנכון ביותר לו. אם בחירת התילוע הנדרש, אם נדרש גם טיפול לכיבי קיבה.

אז אם חשבתם פעם למה בכלל חשוב לבצע תלועים ולשמור על שגרת תלועים לסוסים, הביטו שוב בתמונה ונסו לדמיין איך מרגיש הסוס כאשר יש בתוכו טפילים שכאלה ובכמות גדולה. לא נעים…

אך ביכולתנו לעזור ולהקל וגם למנוע, על ידי שגרה וטיפול מונע.