סוף סוף נולד הסייח.ה שרצית אך משהו לא נראה בסדר ברגליים שלו/ה – יתכן והן כפופות מדי והוא נראה כמו הולך על נעלי עקב או שהפטלוקים שלו נוגעים באדמה או שהן עקומות במקום גבוה יותר – ברך או הוק. כל אלו הן חלק מבעיות רגליים נפוצות בסייחים ובמאמר זה נסקור אותן ואת דרכי הטיפול.

עיוותים בזויות או בכיפוף הרגליים יכולים להיות מטרידים ואף מזעזעים במקרים חמורים אבל טיפול וטרינרי נכון נותן תקווה לסייחים האלו.
ניתן לחלק את העיוותים לשתי קבוצות: הראשונה – רפיון בגיד הכופף (Flexor tendon laxity) הגורם לצניחת הפטלוקים, והשנייה – כיווץ (או קיצור) הגיד הכופף הגורם לכיפוף של אחד או יותר ממפרקי הגפיים התחתונות.

ריפיון גיד הכופף (Flexor tendon laxity)
מתרחש בד”כ אצל סייחים שזה עתה נולדו, אך יכול להופיע גם אצל סייחים מעט בוגרים יותר. רפיון זה יכול לנוע בין ירידה קלה של הפטלוק ועד לנגיעה מלאה של הפטלוק בקרקע. מצב זה שכיח אצל סייחים שנולדו מוקדם או לא בשלים.
רפיון קל בדרך כלל חולף מעצמו ככל שהסייח מתחזק – לרוב תוך מספר ימים עד שבוע. אם הרפיון גדול יותר, טילוף נכון יכול להיות מאוד יעיל.
רפיון חמור בו הפטלוקים נוגעים בקרקע דורש טיפול רב יותר ויש לקרוא לווטרינר להערכת המצב והתאמת טיפול.

Flexor tendon laxity לפני פרזול

טיפול
ראשית, מומלץ לחבוש את הרגל על מנת להגן על החלק התחתון שלה (עקב, פסטרן ופטלוק) מאחר ויכולים להתפתח פצעים וזיהומים גם אם הסייח עומד על מצע רך וכן יש לשמור את התא נקי ומרופד היטב.
שנית, אם טילוף לא עוזר, יש צורך בפרזול מיוחד. בפרזול זה משתמשים בפרסות מודבקות עם הארכה לעקב. יש להחליף את הפרסות כל שבועיים או שעלול להיווצר מצב הפוך של כיפוף יתר.
הטיפול מצליח כשהעקבים מורמים וכדי להגיע לזה, חשוב שיהיה שיתוף פעולה טוב בין הווטרינר והמפרזל שלך.

Flexor tendon laxity חבישה
Flexor tendon laxity אחרי פרזול

כיווץ של הגידים המכופפים (Flexural Contractures)

לרוב נקרא “גידים מכווצים” מאחר וכאשר הסייח הפגוע עומד, זה נראה שהגידים מתוחים וקצרים מדי אך זה אינו הסבר מלא של הבעיה.
עיוות זה יכול להיות מולד או להתפתח בסייח מבוגר יותר (נרכש). המקור לבעיה אצל הסייח שזה עתה נולד אינה מובנת לחלוטין, אך ישנה סברה שזה קשור למיקום הסייח ברחם, עם זאת בעיות תזונתיות וגנטיקה עלולות גם לגרום לתופעה מאחר וישנן סוסות שלהן סייחים רבים עם בעיה זו.
FC גורמת לכיפוף מפרק אחד או יותר של הרגל התחתונה כשהנפגעים העיקריים הם מפרק הקרפוס, הפטלוק והקופין.
טיפול:
השימוש באוקסיטטרציקלין (אנטיביוטיקה) לטיפול ב- FC הראה הצלחה רבה בשחרור הגידים, אך דורש זהירות מאחר וישנו פוטנציאל לנזק כלייתי בשימוש בה.
במקרים חמורים יותר, ניתוח הוא אופציה נוספת ובמקרים בהם הכיפוף הוא חמור וישנן בעיות מולדות נוספות, המתת חסד תהיה האלטרנטיבה הטובה ביותר.

Flexural Contractures
תמונה נלקחה מאתר equiery.com

עיוות זוויתי של הגפה (Angular Limb Deformities – ALD) – Wind swept
ALD הוא עיוות בו הגפה נמצאת בסטייה מהקו הישר כלפי פנים או חוץ. סטיות אלו שכיחות ויכולות להיות מולדות או נרכשות. ישנן מספר סיבות לתופעה זו:
* עצמות שלא התגרמו עקב פגות או חוסר בשלות
* רפיון ברקמות הרכות המקיפות את המפרק והשרירים
* תנוחה לא נכונה ברחם
* גדילה לא מאוזנת של לוחיות הגדילה בעצמות
* צמיחה מואצת (טורוברדים למשל)
* טראומה

בדיקה פיזיקלית ע”י הווטרינר וצילומי רנטגן יעזרו לקבוע את הסיבה. צילומי הרנטגן מאפשרים הערכה של גדילה נורמלית של העצמות ויעזרו בתיעוד של דרגת הזווית. סייחים רבים (בעיקר מגזע טורובריד) סובלים מבעיה זו בצורתה הקלה ולרוב זה יחלוף לבד במהלך החודש הראשון לחייו של הסייח.

Angular Limb Deformities לפני

טיפול
רפיון של הרקמות הרכות ועצמות שלא התפתחו לגמרי יכולים להוביל לעיוותים קשים אך ניתן לטפל בהם בעזרת גיבוס הגפה. הגבס שומר על המפרק הפגוע במנח תקין עד שהמבנים מסביב מתחזקים ויכולים לתמוך במפרק.
אם ה – ALD לא משתפר מעצמו תוך מספר שבועות או שהוא בדרגה גבוהה (זווית הגפה מעל 9 מעלות) יש לשקול ניתוח כדי לתקן.
הטריק עם ALD הוא תזמון. ניתן לתקן ALD , גם בדרגת חומרה גבוהה, אבל הסייח חייב להיות מטופל בזמן המתאים. תזמון לא נכון יכול להשאיר עיוותים ולגרום לניוון מוקדם של המפרק בעקבות נשיאת משקל לא נכונה על העצמות.
עיוותים בקרפוס ובהוק צריכים להיות מטופלים עד גיל 4 חודשים, כאשר רוב הניתוחים נעשים בגיל 2-4 שבועות להבטיח גדילה נכונה.
עיוותים בפטלוק הם הרבה יותר קריטיים מאחר ושלב הגדילה המהיר הוא קצר יותר ולכן לא מאפשר זמן רב לתיקון כמו בקרפוס או הוק ויש לטפל בהם עד גיל חודש.

Angular Limb Deformities אחרי

טיפול בפרסה
היבט נוסף של גידול סייחים שמתעלמים ממנו רבות הוא טיפול טוב בפרסה. יש אנשים שלא מטפלים בפרסות הסייחים כי הם אינם מתאמנים והשחיקה היא איטית יותר או שהסייחים חיים בחוץ ושוחקים באופן טבעי את הפרסות עד רמה מסוימת, אבל כל הסייחים צריכים טילוף באופן קבוע. סייחים עם מבנה פרסה לא נורמלי או עם עיוותים אחרים בגפיים יצטרכו טילוף לעיתים תכופות יותר –  3-4 שבועות כדי לתקן את הבעיות. לסיכום – כל הבעיות הנ”ל ניתנות לתיקון ברוב המקרים במידה ומאבחנים ומטפלים בזמן! אם אתה לא בטוח אם לסייח שלך יש בעיה – התייעץ עם הווטרינר או המפרזל שלך בהקדם האפשרי.