קוליקים מופיעים מסיבות שונות ובצורות שונות. יש סוסים שיראו סימנים קלים בלבד (חוסר תאבון, אדישות…) ויש כאלו שיראו סימנים ברורים (מבט על הבטן, התגלגלות, הזעה ועוד). לפעמים זה די ברור שמשהו לא בסדר וצריך לזמן את הווטרינר. פעמים אחרות, סימנים קליניים קלים עשויים לשקף במדויק קוליק קל שמגיב בקלות ובמהירות לטיפול מינימלי מבלי שווטרינר אפילו יראה את הסוס, אך יש מקרים שבהם סימנים קליניים קלים אינם מצביעים על חומרת הבעיה שעלולה לגרום למוות אם הטיפול מתעכב.

האם אתם יודעים מה לעשות – ולא פחות חשוב, מה לא לעשות – אם הסוס שלכם מראה סימנים מעורפלים, קלים או רציניים של מה שעלול להיות קוליק? איך מתמודדים עם המצב? פעולות שיש לנקוט/ להימנע מהן עם תוכנית ההתאוששות של הסוס שלכם? וכיצד למזער את הסיכון לקוליק מלכתחילה?


במאמר זה נסקור 33 דברים של עשה ואל תעשה בקולק:

1. בדקו את הסימנים החיוניים של הסוס שלכם – קצב לב, טמפרטורה, חום גוף.
בדקו גם חום פרסות והאם השרירים נראים ומרגישים תפוסים (לפעמים למניטיס וטיינג-אפ יכולים לחקות כאבי בטן).
מומלץ לדעת את המדדים של כל סוס באורווה במצב בריא כדי שתוכל להשוות.

2. חפשו נוכחות של צואה בתא. היעדר או כמויות מופחתות של צואה יכול להצביע על בעיה.

3. התקשרו מיד לווטרינר, ללא קשר לחומרת או לעמימות הסימנים. המתנה ארוכה מדי עלולה לאפשר לבעיות קלות להפוך לבעיות חמורות ולבעיות חמורות להפוך לבלתי ניתנות לטיפול.
בשיחת הטלפון התייחסו לסימנים החיוניים של הסוס שלכם ותארו את הסימנים הקליניים שלו. הווטרינר יכול לשאול שאלות בטלפון כדי להעריך טוב יותר אם וטרינר צריך לבדוק את בעל החיים באותו זמן או אם הבעלים יכול פשוט לפקח על הסוס ולזמן את הווטרינר במידה והסימנים מחמירים.

4. אל תשתמשו בגישה של לחכות ולראות לפני שאתם מדברים עם הווטרינר שלכם.
יש  סכנה בעיכוב הפנייה לווטרינר, במיוחד עם צורות מסוימות של קוליק. אם הכאב נובע מהצטברות נוזלים בקיבה, היא עלולה להיקרע. ברגע שזה קורה, אין טיפול שיציל את הסוס. מצב זה יכול לקרות תוך שעות מתחילת הסימנים הקליניים.

5. עקבו מקרוב אחר הסוס שלכם כמה זמן שיידרש. הסימנים הקליניים והמצב של הסוס שלך יכולים להחמיר מאוד, מהר מאוד. יש לבדוק את הסוס כל 15 עד 20 דקות.

בזמן שאתם מחכים לווטרינר שלכם:

6. הולכו את הסוס שלכם (בהובלה ביד) אם זה בטוח ומומלץ על ידי הווטרינר שלך, כדי לעורר את תנועתיות המעי, למנוע ממנו להתגלגל ולמנוע פציעה. עם זאת, הליכה רבה מדי יכולה להתיש סוס, אז רק ללכת איתו מספיק כדי למנוע ממנו לשכב ולהתגלגל. ניתן לתת לסוס לשכב במידה והוא אינו מתגלגל בפראות.

7. אל תריצו/ תוליכו באגרסיביות, מכיוון שפעילות גופנית נמרצת מאטה את תנועתיות המעיים ועלולה להוביל לתשישות כאשר הסוס צריך לשמור על נוזלים ואנרגיה.

8. אין לאפשר גישה למזון (חציר, דשא או מזון מרוכז), מכיוון שמזון עלול להחמיר את הבעיה. גם כאשר הם סובלים מכאבים, חלק מהסוסים עדיין ירצו לאכול, אולי אפילו באגרסיביות, כתגובה לכאב.

9. למנוע גישה למים עד שהווטרינר יוכל לבדוק את הסוס ולהעביר צינור קיבה. אם הקיבה חסומה, השתייה עלולה לגרום לקרע בקיבה.

10. אל תתנו תרופות ללא אישור הווטרינר שלכם. תרופות נגד כאבים יכולות להסוות סימנים קליניים, מה שמקשה על קבלת אבחנה מדויקת בזמן.

11. אין לתת מינון יתר של תרופות. אם הסוס לא מגיב למשכך כאבים (בנאמין), זה לא בגלל שלא שנתתם מספיק, אלא בגלל שהמצב הוא מעבר למה שהתרופה יכולה לעשות.
יתר על כן, מנת יתר עלולה לגרום לכיב קיבה, קוליטיס ובעיות כליות (אם כי אלה אינן מתרחשות באופן מידי). אם קוליק נמשך יותר מ 20 עד 30 דקות לאחר מתן בנאמין, התקשרו לווטרינר שלכם. חוסר תגובה למשככי כאבים הוא אינדיקטור מרכזי לצורך להפנות להערכה נוספת.

12. אם אינכם יודעים כיצד וללא הוראה מפורשת מהווטרינר – אין לתת שום דבר דרך זונדה (צינור המוכנס דרך האף לקיבה) או לתת שמן מינרלי במזרק לתוך הפה של הסוס. אם נעשה בצורה לא נכונה והסוס שואף אותו לריאות, הוא עלול למות.

13.אל תעשו חוקנים. פי הטבעת של סוס הוא עדין ביותר, ואתם יכול לגרום לקרע רקטלי. קרעים רקטליים מובילים לדלקת צפק משנית (דלקת של רירית הבטן), שהיא לעתים קרובות קטלנית.

14. שמרו על הסוס שלכם באזור בטוח, כגון מרעה קטן או תא גדול, שבו הוא לא יכול לפגוע בעצמו במקרים שהוא מתגלגל בפראות. מומלץ להפריד סוסה מהסייח הצעיר שלה כדי למנוע פגיעה בסייח. אם אפשר, העבירו את הסייח לאזור שבו הסוסה עדיין יכולה לראות את הסייח שלה. יש להבין כי תרחיש זה עלול ליצור חרדה נוספת עבור הסוסה, ולכן זו תהיה החלטה הדורשת שיקול דעת.

15. להתחיל לחשוב על הובלה לבית חולים עם תחילת סימנים קליניים. האם הקרון שלכם תקין? במידה ואין ברשותכם קרון – יש לדאוג למוביל בהיכון לקריאה, על מנת לא לבזבז זמן יקר במציאת מוביל והגעתו.

בדרך לבית החולים:

16.במידת האפשר – הובילו את הסוס בקרון ללא מחיצה. זה מקטין את הסיכוי שהסוס שלכם ייפול או יתקע מתחתיה, עם זאת סוסים רבים נוסעים בסדר ונראה שהמחיצה עוזרת ולכן זה משהו שצריך לחשוב עליו לפני ההובלה.

17. אל תיסעו בקרון עם הסוס. זה לא בטוח, ואין שום דבר שאתם יכולים לעשות, בכל מקרה, כדי לעזור ברגע שהסוס על הקרון.

כאשר הסוס שלך זקוק לטיפול רפואי או כירורגי:

18. אל תחרגו מתוכנית הטיפול של הווטרינר שלכם. יש לתת תרופות כראוי ולפעול לפי הפרוטוקול המומלץ למשך הזמן המלא שנקבע. אם יש לכם חששות, שאלו את הווטרינר שלכם לפני ביצוע שינויים.

19. אם הסוס שלכם עבר ניתוח קוליק יש לעקוב אחר אתר החתך. התקשרו לווטרינר שלכם אם יש שינויים שליליים במדדים, בתיאבון, בהתנהגות או במראה החתך.

20. אין לשים ידיים או אצבעות על החתך, זה עלול לגרום לזיהום החתך.

21. דברו עם הווטרינר שלכם על  סיבוכים לאחר הניתוח והוראות טיפול בבית לפני שהסוס משתחרר הביתה. וודאו שאתם מבינים בדיוק מה אתם אמורים לעשות.

הפחתת הסיכון לקוליק בסוס שלך: הפחתת הסיכון לקוליק בסוס שלך:

22. לשמור על פרוטוקול הזנה עקבי ולהכניס שינויים בהזנה בהדרגה. כאשר עוברים למקור מזון חדש, נסו לעשות זאת בהדרגה במשך 10 ימים לפחות.

23.האכילו לעתים קרובות. ארוחות קטנות מרובות בדרך כלל טובות יותר למערכת העיכול מאשר ארוחה אחת או שתיים גדולות. החלק החשוב ביותר בהאכלה הוא עקביות עם כמות המזון הכוללת (אנרגיה) הניתנת לסוס בכל יום ודבקות בשגרה.

24. אל תוותרו על חציר על פני מזון מרוכז. מערכת העיכול של סוסים אינה בנויה לעיכול דגנים. למעשה, דיאטות עתירות דגנים נקשרות לשכיחות מוגברת של כאבי בטן, כמו גם להשמנת יתר והפרעות אחרות. הסוסים היחידים שזקוקים לתבואה הם אלה שיורדים במשקל למרות שמאכילים אותם בחציר באיכות טובה 24/7 או אלה שנמצאים בלוח זמנים תובעני מאוד של אימונים.

25.עודדו שתייה על מנת להפחית את הסיכון של קוליק impaction. יש לספק גישה למים חמים בחורף ומים קרים בקיץ. לסוסים שלא שותים הרבה ניתן להוסיף מים למזון המרוכז (מבלי לתת לו לתסוס!) או להוסיף מלחים (לאוכל או כאבן לקיקה).

26. ספקו פעילות גופנית סדירה לרבות שחרורים בגדרה/ מגרש/ מרעה.

27. שמרו על שגרת תילועים נכונה. הווטרינר שלך יכול לקבוע תוכנית מתאימה בהתבסס על המרעה והגיל של הסוס שלכם.

28. נקטו צעדים כדי להפחית את בליעת החול. יש להרחיק חציר ממשטחים חוליים על ידי הנחת מנות באבוס, פח אשפה חתוך, חבית (לוודא שאין קצוות חדים), או על משטח בטון או שטיחון גומי נקי מחול. אם הסוס שלכם אוהב למשוך את החציר שלו מהמיכל ולאכול אותו מהקרקע, הנח מחצלות סביב המיכל.

29. בדקו דגימות צואה של סוסים המועדים לקוליק כתוצאה מחול. שימו כשתי כוסות צואה בשקית זיפלוק של גלון, מלאו את השקית במים, סגרו את השקית בחוזקה ואז נערו אותה עד שכל הצואה תתפרק. החזיקו את השקית בפינה אחת כך שהפינה הנגדית תהיה תלויה הכי נמוך – החול ישקע בפינה התחתונה. אם לסוס שלך יש יותר מחצי כפית, הוא חיובי לבליעת חול. אם קיבלתם תוצאה שלילית, חזרו על הבדיקה שלוש או ארבע פעמים במשך שלושה ימים כדי לוודא.

30. מוצרי פסיליום כדאי לתת על פי הוראות הווטרינר שלך.

31. שקלו שינויים בממשק אם הסוס שלכם כבר סבל בעבר מקוליק.

32.יש לשקול שיטות למניעת כיב קיבה עבור סוסים בלחץ גבוה או סוסי ספורט, על פי הוראות וטרינריות. מומלץ שהסוסים האלה יעברו בדיקות אנדוסקופיות, שכן כיבים הם סיבה שכיחה לכאבי בטן קלים.

33. שקלו לרכוש ביטוח רפואי גדול (לא רק כירורגי) כדי לכסות את עלויות הטיפול הרפואי והכירורגי המתקדם עבור הסוס שלכם. זה לא יקר כמו שאתם עשויים לחשוב והוא יכול לחסוך לכם את הלחץ מתשלום סכום גדול של כסף כדי להציל את הסוס שלכם.

שורה תחתונה – רפואה מונעת, שגרה מופחתת סטרס ושגרת הזנה נכונה יעזרו לכם למנוע קוליקים. אם בכל זאת קרה, וזה קורה באורוות הטובות ביותר, דעו מה עליכם לעשות וכיצד לטפל בסוס עד לבוא הווטרינר ולאחר האירוע.שורה תחתונה – רפואה מונעת, שגרה מופחתת סטרס ושגרת הזנה נכונה יעזרו לכם למנוע קוליקים. אם בכל זאת קרה, וזה קורה באורוות הטובות ביותר, דעו מה עליכם לעשות וכיצד לטפל בסוס עד לבוא הווטרינר ולאחר האירוע.