קדחת הנילוס – מה זה בכלל?

אז שומעים בחדשות בזמן האחרון שיש הרבה מקרים של קדחת הנילוס בבני אדם, מה שלא שומעים זה שיש גם הרבה מקרים בסוסים, אז בואו נדבר על מה זה “קדחת הנילוס המערבי” ואיך למנוע את זה.

מחלת קדחת הנילוס המערבי (West Nile Virus- WNV ) נגרמת מוירוס שעובר ברוק של יתושה . היתושה נדבקת מציפורים נודדות שהן הנשאיות של המחלה ומעבירה את זה לסוסים ולבני אדם שיכולים גם לחלות. סוסים ובני אדם לא מדביקים אחד את השני, סוסים ואנשים משמשים “דרך ללא מוצא” לוירוס, הם בעצם מארח סופי ואקראי. מה זאת אומרת?  אנשים וסוסים- יכולים להיות חולים אבל הם לא מעבירים את הוירוס.

מה הוירוס עושה? במקרים הקלים הסוס נראה חולה, מעלה חום גוף (חום נורמלי בסוס בוגר 36.5- 38.5 מעלות צלסיוס), קצת חלש- אתם לא תדעו בדיוק מה יש לו בלי בדיקות דם ספציפיות- יש לו “וירוס”. הסוס יתגבר תוך מספר ימים על “הוירוס” ויחזור לחיים רגילים.

לפעמים הוירוס גורם לנזק במערכת העצבים המרכזית (חוט השדרה) הוא יכול לגרום לנזק באזורים שונים של חוט השדרה- אבל בדרך כלל מתיישב באזור בין הרגליים הקדמיות לרגליים האחוריות. חוט השדרה הוא כמו כבל של חשמל שמעביר פקודות מהמוח לרגליים, כשהרגליים האחוריות נפגעות, הן מתחילות להיות חלשות, בהתחלה הסוס הולך כמו שיכור- עד שהוא לא יכול לעמוד יותר בשל שיתוק מוחלט של הרגליים האחוריות. סוס שלא יכול לעמוד דורש טיפול אינטנסיבי – חלקם חוזרים לעמוד , לפעמים אפילו אחרי מספר שבועות וחלקם לא יישרדו את המחלה.

אז מה עושים?

פעם לא היה חיסון יעיל כנגד קדחת הנילוס, וירוס שהיה מקומי כאן במזרח התיכון, אבל לא נפוץ באירופה או אמריקה. מאז שהייתה התפרצות רחבת היקף בארה”ב – פותח חיסון שהוא מאוד יעיל למניעת המחלה. מומלץ לחסן סייחים מגיל 4 חודשים . בחיסון הראשון בחיים יש לתת בוסטר לאחר חודש.

מחלת קדחת הנילוס היא מחלה עונתית– המחלה נפוצה בעיקר בקיץ והיא לא נפוצה בחורף. בשל סיבה זו- אנו במדיסוס משתדלים לתת את חיסון הקדחת באביב-תחילת הקיץ, אבל סוסים ללא חיסון עדכני כדאי לחסן גם בתקופה הזו ולהקדים בהמשך את החיסון לתחילת הקיץ. ובכלל, חשוב להכניס גם את החיסון הזה לשגר הטיפולים והחיסונים, כמו כלבת, תילוע, בדיקות שיניים וכדומה.

כמו כן מומלץ לדאוג לטיפול סביבתי באוכלוסיות היתושים המקומיות- ייבוש מאגרי מים והדברה.

מה אם סוס נדבק במחלה?

במידה וסוס ברשותכם מפתח תסמינים החשודים לקדחת הנילוס, יש לפנות לווטרינר. אין טיפול ספציפי כנגד הוירוס. אנחנו יכולים לנסות לתמוך בסוס שייתחזק ויעבור את זה.

כרגיל- כדאי למנוע ולא לטפל כשהסוס כבר חולה.