מחלת סטרנגלס בסוסים- יש הרבה דיבורים על המחלה הזאת בארץ כרגע, בשל התפרצות במספר חוות, אז מה זה בעצם?

סטרנגלס (strangles) היא מחלת סוסים מדבקת הנגרמת מהחיידק Streptococcus equi equi.
החיידק מועבר בין הסוסים דרך הפרשות מהאף או מאבצס של סוס חולה. החיידק נכנס לדרכי הנשימה של סוס בריא, מתיישב ברקמה הלימפטית ומתרבה. בשלב הזה הסוס מתחיל להרגיש לא טוב, עולה לו החום והוא סובל מהפרשות מהאף. תוך מספר ימים עד שבועיים מתנפחים לסוס קשרי הלימפה (כמו בתמונה). בהתחלה מעט ואז יותר ואז האבצס בקשר הלימפה מתפוצץ ומשחרר חיידקים לסביבה.
סוס שעבר מחלת סטרנגלס, יהיה עמיד יותר למחלה בעתיד. מדי פעם, הפרשות שמכילות את החיידק מתקשות בכיסים הגוטראלים והסוסים האלו נהיים נשאים של המחלה ויכולים להפריש את החיידק אפילו שנים אחרי שחלו בה בפעם הראשונה, מבלי להראות סימנים בכלל.

אז… מה שתיארנו זה המופע הקלאסי של המחלה, אבל מחלת הסטרנגלס יודעת לפעמים להיות יצירתית ולייצר אבצסים באזורים שונים בגוף- סנדרום הקרוי בסטרד סטרנגלס. ישנם מיקרים בהם רואים גם הופעת מחלה אוטואימונית, לאחר שהסוס עבר את מחלת הסטרנגלס.
קיצר… אתם לא רוצים סטרנגלס אצלכם בבית.

אם אתם רואים סוס עם קשרי לימפה נפוחים כמו בתמונה- אל תתקרבו ותעדכנו את המטפל שלו. זה לא חייב להיות סטרנגלס, יכול להיות שחתיכה מהאוכל (מלען) נדד וגרם לאבצס, אבל כדאי להיזהר אם אפשר.

אם אצלכם יש סוס עם הפרשות מהאף ו\או חום (שוב- לא להיכנס לפאניקה, יש הרבה וירוסים מאוד נפוצים שמראים אותם סימנים התחלתיים), כדאי להתייעץ עם הווטרינר לגבי דרכי הפעולה היעילות ביותר וייתכן אף שנרצה לשקול בידוד של הסוס מיתר הסוסים.
דרך אגב השם למחלת סטרנגלס גזור מהמילה חנק באנגלית, בשל מיקומו של האבצס, העלול להפריע לנשימה של הסוס.

בהצלחה