שתי בעיות העיניים בסוסים – איך לדעת מתי המצב חמור, תרופות שכדאי להחזיק בבית לטיפול במצבי חירום ואיך אפשר לנסות למנוע בעיות עיניים בסוסים?

שתי בעיות העיניים בסוסים הנפוצות ביותר הן דלקות בלחמית (קונג’ונקטיביטיס) וכיבי קרנית.

נתחיל עם כיבי קרנית – כיב בקרנית זהו למעשה פצע בקרנית, הקרנית זה החלק הקדמי של העין, זאת רקמה דקה ושקופה שדרכה אנחנו רואים את החלקים הפנימיים יותר של העין שהם אטומים לאור. בשביל להיות שקופה הקרנית צריכה להיות דקה מאוד. סוסים נוטים להיפצע ברגליים, בראש, וגם בעיניים… הסיבה שצריך להתייחס לפצע בקרנית ברצינות רבה היא שהרקמה היא כ”כ דקה שאם הפצע יסתבך ויזדהם , אנחנו מהר מאוד יכולים לאבד את העין. עוד גורם לכיבי קרנית – חתיכות חציר וגופים זרים שנכנסים לעין.

דלקת בלחמית היא דלקת ברקמה סביב העין ויכולה להיגרם עקב אלרגיה, גירוי למשל מאבק, זיהום חיידקי או תולעים שיכולות לעבור עם זבובים.

אז מה ההבדל בין שתי בעיות העיניים בסוסים? – דבר ראשון חשוב לדעת  שלסוס אחד יכול להיות גם כיב קרנית וגם דלקת לחמית ויש עוד רשימה ארוכה של בעיות שיכולות לפגוע בעיניים של סוסים…. אבל בגדול כשמופיעה בעיה אקוטית בעין, לרוב הסוס ממצמץ יותר או מחזיק את העין יחסית סגורה (אם עומדים מלפני הסוס אפשר להשוות את זווית הריסים בשתי העיניים) ויש יותר דמעות.

מאוד חשוב לנו לדעת האם הקרנית צלולה- כאשר העין הופכת לעכורה יותר, לבנבנה- זה סימן שחשוב לזהות בשלבים הראשונים כי טיפול נכון יכול להציל את העין. לפעמים כשהעין סגורה מכאב קשה לזהות את הכיב שמתחבא, לכן כשווטרינר בודק עין של סוס- הוא לרוב מטשטש את הסוס ומרדים את העפעף.

בכיב קרנית יש עכירות בקרנית. בדלקת לחמית – החלק הורוד סביב העין מגורה, מתנפח ונהיה כהה יותר ואולי אפילו יראה אדום.

הטיפול בכיבי קרנית ובדלקות לחמית הוא שונה, אבל כשלא יודעים בדיוק מה הגורם ובכדי לתת עזרה ראשונה לעין משתמשים במשחה אנטי בקטריאלית (ללא סטרואידים!!) וטיפול אנטי דלקתי. כל זה כמובן בהתאם להנחיות מפורטות מהווטרינר.

לגבי מניעה…. בזמן עונת הזבובים, הזבובים שאוכלים את ההפרשות מהעיניים מעבירים הרבה מחלות ולכן (מאוד!) מומלץ לשים על הסוסים מסכות כנגד זבובים. ולדאוג לסביבה יחסית נקייה ונטולת מעופפים. מבחינת כיבי קרנית- המסכות יעזרו למנוע כניסה של גופים זרים לעין וכדאי לשמור על סביבה בטוחה כדי למנוע פציעות ולהיזהר מענפים בטיולים. (לעוד בעיות הנגרמות בשל מעופפים והחשיבות לטיפול ומניעה ניתן לקרוא גם במאמר הבא – גרדת בסוסים).

 

אז לסיכום:

חשוב לזהות בעיות עיניים בסוסים בשלב הראשון שלהן ולקרוא לווטרינר שיבצע בדיקה

מסכת רשת עוזרת למניעת בעיות עיניים הנגרמות ממעופפים וזבובים וגם עוזרת במניעת כניסת גופים זרים לתוך העיניים.

חשוב להחזיק בחוות, באורווה, בבית, משחה אנטי בקטריאלית או אנטי דלקתית בה ניתן להשתמש בהתאם להוראות הרופא הווטרינר כאשר יש מקרה של בעיות עיניים בסוסים.