.

פציעה ממלענים

 

רגע לפי שמתחילים לדבר על הפציעה מהמלענים, בואו נבין רגע, מהו בכלל אותו מלען שגורם לפציעות הפה של הסוסים.

 

המלען  הוא חלק מהשיבולת הקיימת בצמחים  ממשפחת הדגניים. צורתו כשל חץ חד והוא בעל זיפים חד כיווניים, המאפשרים את תנועתו קדימה בלבד. בשל כך נוטה המלען להיתקע ברקמות ולחדור לתוכן. סביבו ייגרם זיהום – מפושט או ממוקד כמו אבסס.

 

בחיות בית הקטנות ( כלבים בעיקר)  המלענים נוטים להיתקע במקומות שונים : אוזן , עין אף ומערכת הנשימה. בסוסים לעומת זאת רב המקרים יהיו זיהומים/ פצעים ממלענים בחלל הפה ובמקרים הקשים יותר ברקמות הפנים אליהן נדד המלען מתוך הפה.

יש מקרים בהם המגדל / המטפל, יצליחו לנקות את הפה מהמלענים אשר חדרו לרקמה הרכה והצטברו בתוך הפה, ובמקרים חמורים יותר, נדרש להזמין וטרינר, אשר בעזרת ציוד מקצועי ומותאם, יפתח את הפה של הסוס ויוכל לנקות ולהוציא את שאריות המלענים.

 

פציעות בחלל הפה בסוסים עלולות לגרום לבעיות אחרות שאינן קשורות ישירות למלענים, אך מושפעות מהכאב שהפציעה גורמת. סוסים יכולים להיות עצבניים יותר ותוקפניים, עלולים שלא לקבל את המתג בתוך הפה כבעבר, כי הימצאותו גורמת להם לכאב. הסוסים שנפצעו בחלל הפה ממלענים, עלולים שלאכול בצורה פחות נכונה העלולה המקרים מסוימים אף להוביל לקוליק (כאב ביטני). לכן חשוב לשים לב בכל שינוי במצב הפה של הסוס. במיוחד אם אנחנו מכירים ויודעים כי החציר אותו אנחנו מאכילים, מכיל כמות גדולה של מלענים.

 

 

מניעה היא המפתח והפתרון – לבחור, עד כמה שניתן, חציר איכותי ללא מלענים.

המלענים הינם חלק מהשיבולים הקיימים בחציר. חלק חשוב מאיכות החציר הוא כמות / איכות השיבולים בו . חציר טוב יכיל שיבולים כאלה שהסוס מסוגל להתמודד איתם מבלי שיתקעו בפה שלו ויגרמו לפציעות מלענים. המרקם שלהם והכמות שלהם בחציר יאפשרו לסוס ללעוס ולטחון אותם בפה ללא בעיות. חציר בעייתי הוא חציר ש”עשיר” במלענים  יבשים וקשים שייתקעו ויצטברו לסוס בחלל הפה.

 

. ניסיונות להשתמש בחציר בעייתי עם מלענים לאחר קציצה מכאנית שלו,  לא משפרים בד”כ את המצב שכן המלענים לא נעלמים לאחר קיצוץ החציר.