מה זו אבן רוק?

סיאלוליט או באנגלית Sialolith היא אבן, שנוצרת בתוך צינורית רוק של הסוס.

הגורם הראשוני להיווצרות אבן רוק בסוסים, הוא בדרך כלל גרעין מהמזון המרוכז שמצא את דרכו אל תוך צינורית הרוק ונתקע בתוכה. בשלב זה תיתכן דלקת זיהומית אשר ניתן לזהות לפי כאב מקומי או קשיי אכילה. הטיפול שניתן בשלב זה יהיה טיפול אנטיביוטי.

השלב הבא יהיה היווצרות של “קלקולוס” – אבן רוק הנוצרת כתוצאה מהסתיידות של מינרלים הנמצאים ברוק ומתגבשת מסביב לגרעין הראשוני (לגוף הזר). אבן הרוק תגדל על ידי הצטברות מתמשכת של אותם מינרלים, עד שתסתום את צינורית הרוק בצורה מוחלטת.

מחקרים וטרינרים בנושא, מראים כי במקרים של הצטברויות מינרלים על גופים זרים, הגורמים לסתימות חלקיות או מלאות של צינורית הרוק, יש חשיבות לטיפול מהיר, כי ככל שגודל האבן גדול יותר, כך גדלה הסבירות לדלקת כרונית בצינורית הרוק.. ולכן ההמלצה היא להוציא את האבן הרוק בצורה כירורגית לאחר שוטרינר מאבחן כי אכן מדובר במקרה כזה. כמובן שאת הוצאת האבן, יבצע וטרינר שכן מדובר בניתוח לכל דבר המחייב טיפול מתאים ותנאי עבודה בטיחותיים. לאחר הניתוח יקבל הסוס אנטיביוטיקה למניעת זיהומים.

מתמונה ניתן לראות אבן רוק שהוצאנו מצינורית רוק של סוס. ניתן לראות בצילום כי האבן בגודל של כ- שלושה סנטימטר.  ישנם מקרים בהם מוציאים מצינורית הרוק גם אבנים גדולות הרבה יותר המגיעות גם לשישה סנטימטר. כנראה שהפעם זוהתה הבעיה בזמן.

לא ניתן למנוע היווצרות אבני רוק בצינוריות שכן, אין לנו יכולת למנוע כניסת גופים זרים לתוך הצינורית הנמצאת בתוך הפה של הסוס. אך כמגדלים ומטפלים אנחנו יכולים לשים לב אם הסוס אוכל שלא כרגיל, אם לועס רק בצד אחד, אם נראה כאב כאשר המתג נמצא בפה או כל סימן אי נוחות או כאב שמראה הסוס. בדיקה על וטרינר בכל חשד, תעזור לטפל בזמן ולמנוע מצבים חמורים יותר.
על עוד מקרי פציעה בפה של הסוס, ניתן לקרוא גם במאמר הבא – פציעות בפה ממלענים.