גרדת בסוסים- חלק ב’

בפוסט הקודם הסברנו מה היא גרדת בסוסים, מהן הסיבות לגרדת ואיך זה נראה.

הפעם נדבר על איך להתמודד עם הבעיה. בכוונה כתבנו ‘להתמודד’ ולא ‘לרפא’ או ‘לפתור’ את הבעיה. עד היום אין תרופת פלא לגרדת סוסים , אך ניתן לנהל את הבעיה בצורה שהסוס לא יסבול, לא יתגרד ולא ייפתח אזורי קרחות.

אם תדברו עם אנשי סוסים מנוסים ותבררו בחנויות ציוד, תגלו שכל אחד אומר שיש לו את התרופה המושלמת לגרדת או שיגידו לכם ששום דבר לא באמת עוזר. הסיבה היא, שנראה שפתרונות שונים מתאימים לסוסים שונים ולצורות גידול שונות.

נחלק את הטיפול לשלוש קטגוריות עקריות:

1.הרחקת הגורם לגרדת- הסוסים מפתחים גרדת כתגובת אלרגיה לעקיצות יבחושים, לכן אם נרחיק את היבחושים, בעצם נרחיק את הגורם לגרדת בסוסים. את זה אפשר לעשות בעזרת:

  • ייבוש מאגרי מים שמהווים מקום ריבוי ליבחושים או טיפול במאגרים שאינם ניתנים לייבוש.
  • שמירה על סביבה הגיינית כמה שניתן – ככל שננקה את האזור מחייה של הסוס כך ייטב.
  • רשת יתושים על התא- לסוסים סופר רגישים זהו פתרון מומלץ.
  • קובאן רשת על הסוס- מתאים לסוסים מאוד רגישים.
  • מאוורר איכותי וחזק שמופעל בעיקר בשעות הדמדומים- זריחה ושקיעה ומרחיק את היבחושים.
  • שימוש בתכשירים המרחיקים מעופפים. תרסיסים ומשחות.

כזכור, היבחושים פעילים בעיקר בשעות הדמדומים ולכן חשוב בשעות הללו להקפיד באדיקות. מניעת הגרדת ע”י הרחקת הגורם יהיה הפתרון האידיאלי במידה ומתאפשר. חשוב לזכור שיש גם סוסים האלרגיים לגורמים אחרים, במקרים אלו ניתן לנסות לברר למה הסוסים אלרגיים ולפעול בהתאם.

  1. לא לאפשר לסוס להתגרד– למשל ע”י חשמל בתא. בשימוש בטכניקה הזו, עדיין יגרד לסוס אבל הוא לא יצליח להתגרד. זהו פתרון השרוי במחלוקת. את הצורך להתגרד לא פתרנו ובעל החיים מתוסכל מאוד .

 

  1. הפחתת התגובה האלרגית– פתרון חדש בשוק . תוסף מזון מסחרי המכיל אנטי היסטמינים טבעיים  (ממקור צמחי) בשילוב של נוגדי חמצון למיניהם המפחית משמעותית את התגובות האלרגניות. ( דרמה דור ® הינו תוסף שכזה). יתרונו במיעוט תופעות לוואי והאפשרות לשימוש לטווח זמן ארוך – למעשה לאורך כל העונה הבעייתית. יעילותו משתנה מאוד בין הסוסים השונים ובזמן החשיפה של הסוס לאלרגן. ככל שמקדימים להשתמש בתוסף המזון בעונת האביב, כך גדלה יעילותו כמונע את הגרדת בהמשך הקיץ.     יש גם פתרון תרופתי- שימוש בתרופות (סטרואידים) שמורידים את התגובה האלרגית. אלו קיימים  למריחה על העור במשחות שונות וישנם סטרואידים הניתנים מערכתית (סיסטמית) כתרופה שנותנים לפה או בזריקות. השימוש בסטרואידים שמור כפתרון אחרון, שכן סטרואידים עלולים לגרום לתופעות לוואי בכך שמחלישות את מערכת החיסון ואין לתת אותם לאורך זמן. סטרואידים גם נקשרו להופעה של למיניטיס בסוסים , בעיקר בכאלו שעברו כבר התקף למיניטי. השימוש בסטרואידים ייעשה רק בהנחיית וטרינר.

לסיכום, גרדת בסוסים הינה מחלה הגורמת לסבל ופגיעה בעור. ההבנה כי ממשק המבוסס על מניעה הוא  הבסיס לטיפול היא הכרחית. מעבר לכך- בסוסים בהם המניעה לא מספקת או לא ניתנת למימוש  בשל תנאי גידולם, יש לשקול הפחתת תגובה אלרגית ע”י שימוש במשחות / תוספי מזון / תרופות. ניתן ולפעמים רצוי לשלב בין הטיפולים השונים בהתאם למקרה.