שוב הגיע הקיץ, ושוב הסוסה מתגרדת…

עד שהשיער הצליח לצמוח קצת, שוב היא תולשת לעצמה באובססיביות כל שערה ברעמה, ושלא נדבר על הזנב- שכרגע מכיל יותר קשקשים משיערות…

מה זה גרדת, למה זה קורה דווקא לסוסה שלי ואיך אפשר להתמודד עם זה?

דבר ראשון אתם לא לבד, גרדת היא אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר בסוסים בעולם כולו ומופיעה לראשונה בגילאי 3-4 שנים ומחמירה עם השנים.

מדובר בעצם במחלה אלרגית, כאשר גורם האלרגיה הוא בדר”כ (לא תמיד) מעופף קטנטן הנקרא יבחוש (culicoides) . הוא פעיל בעיקר כשחם ולח (לכן הסוס מתחיל להתגרד כשמתחמם באביב-קיץ), כשאין רוח (היבחוש מתקשה  להתמודד עם רוח חזקה) ובשעות הדמדומים- זריחה\שקיעה.

כדאי להבין שסוסים יכולים להיות אלרגיים לגורמים אחרים – למעופפים אחרים או  לגורמים סביבתיים שונים וגם למזון. אך האלרגיה ליבחושים היא ככל הנראה הנפוצה מכולן.

האלרגיה היא לאלרגניים שמוחדרים לסוס בעקיצה, וגם עקיצה אחת יכולה להוביל לתגובה חריפה בסוס אלרגי.

למה דווקא הסוס שלי?
אז, התשובה היא שזה ממש לא רק הסוס שלך.

מספר רב של סוסים בארץ ובעולם סובל מהבעיה הזו. אבל בואו נסתכל שנייה על הסוסים האיסלנדים בכדי להבין כמה נקודות.

באיסלנד אין יבחושים, וכשלוקחים סוס איסלנדי למדינה אחרת בה יש יבחושים- סיכוי גדול (26%-72% לפי מחקרים שונים) שהוא יפתח גרדת. אם הסוס האיסלנדי נולד במדינה אחרת אז הסיכויים שלו לפתח גרדת קטנים קצת, אך עדיין גבוהים ביחס לשאר הסוסים.

מה למדנו מזה? שלסוסים יש נטייה גנטית לפתח גרדת, אך ישנן גם השפעות של תנאים סביבתיים.

חוץ מפונים איסלנדיים, מדווח על עוד מספר גזעים עם נטייה לפתח גרדת: סוסי שייר, וולשים, שטלנדים, פריזיאנים, סוסים ערבים, וורמבלדים שווייצרים וקוואטרים. אך חשוב לציין כי גרדת תיתכן בכל גזע.

סימנים אופיינים לתופעת הגרדת בסוסים:

בדר”כ ישנו מופע של קו גוף עליון (ראש-רעמה-זנב) אך באזורים מסויימים ישנם יבחושים שעוקצים בבטן ואז המופע הוא של קו גוף תחתון (נדיר בהרבה).

הסימנים שנראה הם גירודים, עיגולי עור בולטים, מתקלפים או קרחים. מאוחר יותר ייתכן גם כיבים בעור מהגירודים שיכולים גם להסתבך עם זיהום חיידקי. כמובן שהרעמה והזנב נפגעים מהגירודים. הסוס גם יכול לפצוע את עצמו כשהוא מתגרד כנגד חפצים שונים.

סוסים יכולים להפוך ללחוצים, עצבניים ואפילו אגרסיביים מהסבל שנגרם להם מהגירוד התמידי.

כמובן שתיתכן פגיעה בביצועים.

אז, מה עושים עם גרדת? על זה נספר לכם בפרק ב’…