המחזוריות של הסוסה משתנה בהתאם לחודשי השנה. השאיפה האבולציונית של הסוסים היא שיהיה להם סייח באביב מתי שיש אוכל בשפע ובגלל שההריון אורך כ-11 חודשים הסוסות מחזוריות בעיקר באביב ובקיץ.

בישראל בגלל שהחורפים אינם קשים ישנם סוסות שמחזוריות כל השנה, אך יש גם כאלו שנכנסות לתקופה של מחזורים לא סדירים בסתיו ובחורף ואפילו מפסיקות להיות מחזוריות עד שעולה מספר שעות השמש ביום והן חוזרות למחזורים תקינים (סביב האביב).

אז בכדי שיהיה סייח צריך סוסה בריאה ובוגרת (שסיימה את תהליך הגדילה סביב גיל 3) בעלת מחזורים סדירים.

מחזור הסוסה הינו כ21 יום וכולל בתוכו ימים שבהם הסוסה דורשת לזכר (מרשה לו להרביע) , הימים הללו נקראים ימי האסטרוס ובהם מופרש מהשחלה הורמון בשם אסטרוגן.

שאר הימים נקראים דיאסטרוס בהם הסוסה איננה דורשת, השחלה מפרישה הורמון בשם פרוגסטרון , בשלב הזה הסוסה יכולה לתמוך בעובר במידה והורבעה.

לאחר קצת מעל שבועיים אם לא מתפתח הריון ברחם, הסוסה מפרישה הורמון נוסף בשם פרוסטגלנדין שגורם לה לחזור לאסטרוס (לדרישה) ולהיות מוכנה להרבעה נוספת.

בתוך כל המעגל הזה כיום לפני שהסוסה מסיימת את הדרישה , היא מבייצת ובמידה ויש זרע פורה סביב הביצית, אז היא יכולה להיכנס להריון.

מה עושים עם כל המידע הזה?

במידה ואתם מתכננים להרביע את הסוסה ואין לכם ניסיון בתחום , מומלץ לדבר עם וטרינר בכדי לתכנן את הדרך הנכונה בשביל הסוסה שלכם.

בטבע הזכר מרביע את הסוסה כל עוד היא דורשת. בהרבעות טבעיות אנו אומרים שזמן חיים ממוצע של זרע הוא כיומיים ולכן מרביעים את הסוסות יום כן ויום לא סביב הזמן המשוער לביוץ וכל עוד היא דורשת.

אבל בשביל לשמור על הסוסים מפציעות ומהעברת מחלות ישנם זכרים שזמינים רק להזרעה מלאכותית ולא להרבעה טבעית ולכן הווטרינר מגיע לבדוק את הסוסות ולראות מתי הן מוכנות לבייץ ובהתאם לבדיקות האולטרסאונד מתאם את מועד ההזרעה.

ייתכן שאתם רוצים להזריע עם זכר שאיננו נמצא בארץ או עם זכר שהוקפאו מנות זרע שלו והוא איננו בחיים, מרפאת מדיסוס מתמחה בהקפאת זרע וברשותינו מיכלי חנקן המאכסנים זרמה של סוסים רבים מגזעים שונים.

במידה וברצונכם להזריע עם זרע קפוא, יש להביא אותה לאחד המרכזים בהם ישנה מעבדת פוריות , שם מכינים את הסוסה להזרעה ובודקים אותה סביב מועד הביוץ להזרעה קרובה לביוץ ככל האפשר, מפני שחיי זרע קפוא שמופשר קצרים מזרע טרי.

לאחר כשבועיים מזמן הביוץ ניתן לבדוק את הסוסה ולראות אם היא נקלטה, אם כן, לאחר כ11 חודשים תתכוננו להמלטה של הסייח החדש. בזמן הזה מומלץ להתייעץ עם הווטרינר לגבי בדיקות חוזרות וחיסונים לסוסה בהריון, כמו גם איך להיות מוכנים להמלטה הקרבה.