מחלת הקו הלבן – White Line Disease (WLD) (תרגום מ- The Horse)


קצת אנטומיה – מהו הקו הלבן?
קיר הפרסה מורכב מ-3 שכבות – חיצוני (Stratum Externum), אמצעי (Stratum medium) המהווה את חלקו העיקרי של הקיר והפנימי (stratum intretum). הקו הלבן הוא הצומת בין החלק הפנימי של קיר הפרסה וסוליית הפרסה ומורכב מחומר קרני ללא פיגמנטים. (תמונה 1)
כיצד נאבחן WLD?
בתחילה הקו הלבן נראה אבקתי או גירי כשמסתכלים על סוליית הפרסה. המצב בדרך כלל מתחיל בטואו (TOE). כשה- WLD מתקדם, החלק האבקתי “בולע” את הקו הלבן הבריא, שהופך להיות רחב יותר מהרגיל. קיר הפרסה עלול להיות במצב ירוד, גדילה איטית מהנורמלי ואם נדפוק בעדינות עם פטיש על קיר הפרסה, נשמע צליל חלול.
בשלבים הראשונים של מחלת ה- WLD לרוב אין צליעה. הצליעה תופיע בשלב מתקדם יותר, בו כבר מופיע נזק לחיבור בין השכבה הפנימית והאמצעית של קיר הפרסה. בשלב זה WLD נראה יותר כמו למיניטיס מאחר וקיר הפרסה אינו מסוגל יותר לתמוך בעצם הסירה (P3) ועלולה להיות שקיעה ו/או רוטציה של העצם.
בנוסף לבדיקה כללית מקיפה ובדיקת צליעה, צילומי רנטגן יוכלו לאשר את האבחנה שמדובר ב-WLD , להראות מה חומרת המחלה (תמונה 2) ולעקוב אחרי התגובה לטיפול בהמשך. צילומי רנטגן גם יעזרו לאבחן האם מדובר ב-WLD או למניטיס.
טיפול ופרוגנוזה:
בניגוד ללמניטיס, לרוב לא נדרש טיפול סיסטמי אגרסיבי ברגע שהרקמה הנגועה מוסרת (תמונה 3) על מנת לחשוף את האזור הפגוע לאויר, המדכא את הזיהום. הסרת הרקמה עד לחלק הבריא נעשית ע”י וטרינר, לאחר מכן מפרזלים ומאזנים את הפרסה כך ששאר קיר הפרסה יוכל להמשיך ולתמוך במשקל הסוס. (תמונה 4)
יש לקחת בחשבון שהטיפול לא מסתיים בכך ויש לשמור על האזור נקי ויבש. קיר הפרסה גודל מכתר הפרסה (הקורונרי בנד) כלפי מטה, מה שאומר שזה יכול לקחת שנה או יותר, עד גדילה מלאה של הקיר, אך אם הטיפול נעשה בזמן והפרסה נשמרת נקיה ויבשה, ההחלמה היא לרוב טובה מאוד (תמונה 5).


מניעה:
תרגול/ שחרור באופן קבוע ויומיומי על מנת לעודד זרימת דם, תזונה נכונה, ניקיון וטילוף כשגרה מומלצים לשמירה על בריאות אופטימלית של הפרסה והקטנת הסיכוי ל-WLD.


במקרה הזה נקראנו לטפל בסוסה עם צליעה בהליכה. ד”ר עידו ליפניק בדק ועלה חשד שיש חלל מתחת לקיר הפרסה. צילום רנטגן (תמונה 2) אישר זאת והראה שקיר הפרסה רחוק מהלמינה ובניהם יש לכלוך ונסורת. לאחר הורדה של קיר הפרסה הפגוע עד לקו לבן בריא (תמונה 3), ד”ר ליפניק ייצב את הטלף בעזרת הדבקת פרסה (תמונה 4). כעבור כשנה ועם טיפול מסור ושיתוף פעולה עם הבעלים, הפרסה נראית בריאה (תמונה 5).