הכל דבש – איך הדבורים משפרות החלמה של פציעות בסוסים…

תמונה מוכרת באורווה, מגיעים בבוקר ומוצאים סוס עם חתך גדול ברגל או בראש, אנחנו מסתכלים מסביב ולא תמיד ברור לנו איך הוא הצליח לעשות את זה…

אנחנו מתקשרים לווטרינר שמגיע, בודק שהסוס מחוסן לטטנוס ומסביר לנו שאין ברירה והפצע דורש תפירה. אז אנחנו מחזיקים את הסוס והווטרינר תופר.

אבל לצערנו, אחוז גדול של פציעות בסוסים, בהם הפצעים נתפרים, לא מחלימים יפה וחלק לא קטן מהם נפתח מחדש אחרי כמה ימים.

הסיבות העיקריות שמונעות או מפריעות לאיחוי תקין בפציעות בסוסים, הן: עודף מתח על אזור התפירה, ביחוד ברגל תחתונה, פגיעה באספקת הדם לאזור הפציעה וזיהום בתוך הפצע עצמו.

קשה מאד לחטא בצורה מושלמת פצע ברגל של סוס שעמד בתוך רפד וזבל באורווה מספר שעות במהלך הלילה עד שהפציעה התגלתה ונשטפה ולכן גם כמות קטנה של חיידקים, שנשארים בתוך הפצע, מתרבים ונהפכים לזיהום משמעותי מספר ימים לאחר הפציעה. ואז נראה כמויות גדולות של מוגלה שמופרשות מהפצע ובמקרים רבים חלק או כל האזור התפור יפתח מחדש.

לגבי תפרים שנפתחים, עוד לא מצאנו פיתרון קסם, אבל לגבי הזיהום, יש לנו בשורות שמחות.

במחקר שבוצע במספר קליניקות בישראל ונוהל על ידי ד”ר הדר הורן, ד”ר גילה סוטון וד”ר גל קלמר מבית הספר לרפואה וטרינרית, נבדקה ההשפעה של החדרת משחת פצעים – ג’ל מסיטרן (המבוססת על דבש רפואי) לתוך הפצע (מתחת לתפרי העור), על איכות ההחלמה.

התוצאות המחקר הראו בצורה משמעותית כי פציעות בסוסים שטופלו במשחת מסיטרן החלימו טוב יותר ועם פחות זיהום מאלה שטופלו ללא מסיטרן, בקבוצת הביקורת שטופלה בשיטות המקובלות.

אז (כמעט) הכל דבש ואכן שיפור משמעותי בטיפול בפציעות בסוסים בשימוש במסיטרן. לפציעות שטחיות ניתן להשתמש במשחות מסיטרן המגיעות בגדלים שונים, ולפציעות שונות אשר יש צורך בחבישה, אך לא בתפרים, ניתן להשתמש בפדים הספוגים במסיטרן אשר גם הם יעילים לשמירה ולהפחתת זיהומים.