סוסה ממליטה בממוצע כ340 יום מתאריך הקליטה, זאת אומרת מעט מעל 11 חודשים.

בחודשים האחרונים ניתן לראות את הבטן גדלה וכחודש לפני ההמלטה ניתן לראות התפתחות של עטין (מתחיל להתנפח). השינויים הללו תלויי סוסה , למשל סוסות בהמלטה הראשונה יורידו עטין לרוב מאוחר יותר מסוסות שהמליטו כבר מספר פעמים.

במידה והסוסה מפתחת עטין מעל לחודש לפני ההמלטה- מומלץ להתייעץ עם הווטרינר, זה עלול להיות סימן לדלקת ברחם.
כשמגיע זמנה של הסוסה להמליט , לרוב יש חלב כבר בעטינים ולעיתים ניתן לראות מאין שעווה שמכסה את הפטמות או טפטוף חלב ביום לפני ההמלטה.

אנו ממליצים לשים את הסוסה בתא בטיחותי, מרווח ומרופד כשהיא מתקרבת להמלטה , בייחוד בלילה, הזמן בו רוב הסוסות ממליטות. מומלץ להתקין מצלמות בתא. אין מדד אחד שנמצא מדוייק ב100% לניבוי מועד המלטת הסייח, אך שינויים בצבע החלב ובדיקה מעבדתית של החלב לריכוז אלקטרוליטים עלולים לסייע לנו להבין כמה הסוסה קרובה להמלטה.

את ההמלטה ניתן לחלק לשלושה שלבים:

שלב 1 – “צירים” בשלב זה הסוסה חווה אי נוחות בטנית, עלולה להעמד ולהשכב או להראות לא נינוחה. הסייח כאן משנה תנוחה ומתכונן ליציאה. שלב זה יכול לקחת פחות משעה, אך גם להמשך יותר מיום. במידה והסוסה מרגישה לא בטוחה היא יכולה גם להאריך את שלב זה ולהמליט רק שמרגישה בטוחה. הרבה אנשים מספרים שחיכו להמלטה כל הלילה, הלכו לשתות קפה וחזרו לראות סייח. אם אתם עומדים מחוץ לתא, נסו לעשות זאת בדיסקריטיות שלא להבהיל אותה. שלב 1 נגמר בירידת המים.

שלב 2 – שלב זה מתחיל בירידת המים ובזריזות שלא תאמן , הסייח צריך לצאת החוצה. תוך 20 דקות מרגע ירידת המים הסייח צריך להיות בחוץ. לרוב רואים שתי רגליים קדמיות מבצבצות ולאחריהן מגיע האף ואז כל הסייח. לפעמים מנח הסייח בתוך הסוסה הוא לא כמו שאמור להיות והסייח מתקשה לצאת החוצה, במידה וזה קורה יש לפנות לווטרינר מיד.

כשהסייח בחוץ, מומלץ לתת לאם ולסייח להמשיך לשכב כשהם מחוברים בחבל הטבור דרך השלייה. במידה ויש רקמה שמכסה את האף של הסייח והוא לא מצליח לנשום – יש לוודא שמעברי האויר פתוחים וניתן גם “לסחוט” את האף מנוזלים כשמתחילים מתחת העיניים לכיוון מטה. לאחר כ10-15 דקות לרוב האם תקום וחבל הטבור יתנתק. ייתכן שהטבור יטפטף מעט דם, אך מהר מאוד הדם נקרש ואין עוד טפטוף.

שלב 3 – יציאת השלייה- אחרי שהסייח יצא, נשארה עוד השלייה בפנים. לרוב ניתן לראות אותה מבצבצת. השלייה צריכה תוך 3 שעות לצאת בשלמותה. אחרי שהשלייה יצאה פורסים אותה בכדי לראות שהיא אכן שלמה. במידה והשלייה לא יוצאת תוך 3 שעות, יש לפנות מיד לווטרינר.
מהצד של הסייח, חוק אצבע אומר שהוא נעמד תוך שעה ותוך שעתיים כבר יונק מהאם.

החלב שהסייח שותה ביום הראשון לחייו נקרא קולוסטרום וזה מאוד חשוב שהוא יינק כמו שצריך מכיוון שהקולסטרום הזה יעביר לו נוגדנים שיעזרו לו להילחם במחלות במהלך החודשים הראשונים לחייו. במידה והסייח ערני אך אתם לא בטוחים אם שתה מספיק קולוסטרום, ישנה בדיקת דם שמודדת את רמות הנוגדנים בדם ובעצם אומרת לנו אם הסייח שתה מספיק או לא.

ביום הראשון לאחר ההמלטה, יש לוודא שהאם והסייח מרגישים טוב, ערניים ורעבים. הסייח יעביר צואה כהה בשם מיקוניום וצריך להעביר שתן צלול.